Може ли да се предпазим от развитие на захарен диабет - има ли превенция на диабета?

За превенция може да говорим при захарен диабет тип 2. При захарен диабет тип 1 на този етап науката не е намерила начини за предпазване от заболяването.

Захарен диабет тип 2 представлява епидемия и водещ здравен проблем в целия свят. Това е свързано със съвременния начин на живот – нездравословно хранене и липса на физическа активност. Възможностите за превенция на захарен диабет тип 2 се състоят именно в повлияване на рисковите фактори, свързани с начина на живот. Доказано е, че промяната в стила на живот, включваща здравословно хранане и повишена физическа активност, може ефективно да намали риска от развитие на захарен диабет, да предотврати или да отложи развитието на заболяването.

Кои са основните рискови фактори за развитие на захарен диабет тип 2?

  • първостепенен родственик със ЗДТ2 – родител, брат, сестра или дете
  • възраст
  • наднормено тегло или затлъстяване
  • хипертония
  • дислипидемия
  • сърдечносъдово заболяване
  • жени с гестационен диабет и/или такива, родили едро бебе (>4 kg)
  • установено състояние на предиабет
  • заседнал начин на живот

Как да разберем своя риск?

Всеки може лесно да разбере своя риск за развитие на захарен диабет тип 2 като попълни някои от разработените въпросници за оценка на риска, базирани на основните рискови фактори. Един от най-утвърдените и използвани в света въпросници е финландският въпросник FINDRISC. /линк/

Хората, чиито рисков сбор надхвърля определен брой точки - за българската популация  ≥ 10 точки - е препоръчително да проведат допълнителни лабораторни изследвания, тъй като техният риск е по-висок. При тях лабораторните изследвания могат да покажат състояние на предиабет или новооткрит захарен диабет.

А тъй като рискът нараства с възрастта, според съвременните препоръки всички хора над 45 години независимо дали имат или не други рискови фактори, следва да проведат лабораторни изследвания за оценка на глюкозния толеранс.

Ако лабораторните изследвания са нормални, те трябва да се повторят през интервал не по-голям от 3 години. Хората с предиабет трябва да се проследяват по-често - веднъж годишно следва да се провеждат контролни лабораторни изследвания.

Какво е предиабет?

Когато кръвната захар е по-висока от нормалното, но по-ниска от границите на захарния диабет, имаме предиабет. Предиабет не е заболяване, а състояние на по-висок риск за развитие както на захарен диабет, така и на сърдечносъдови заболявания. Предиабет включва няколко категории:

  • нарушена гликемия на гладно (НГГ) – когато имаме отклонение в глюкозата при изследване сутрин на гладно и тя е в диапазона ≥ 6.1 mmol/l < 7 mmol/l
  • нарушен глюкозен толеранс (НГТ) – това отклонение може да се установи само с провеждане на орален глюкозотолерансен тест и се определя от стойностите на глюкозата на 2-рия час от теста, които са в диапазона ≥ 7.8 mmol/l < 11.1 mmol/l
  • възможно е да има и комбинация от двете предиабетни състояния – НГГ+НГТ. В тези случаи рискът от развитие на захарен диабет е два пъти по-висок, отколкото ако имаме само НГГ или само НГТ

Хората с предиабет почти винаги имат и много от останалите рискови фактори за развитие на захарен диабет и сърдечносъдови заболявания - наднормено тегло или затлъстяване, повишена обиколка на талията, артериална хипертония, дислипидемия, и трябва да се изследват и за тях.

Предиабетът е обратим. При балансирано хранене, повишаване на двигателната активност, намаляване на телесното тегло, а в някои случаи и с допълнителен прием на медикаменти, предиабетът може да не прогресира в захарен диабет.

Как да намалим риска от диабет тип 2?

Всички хора могат да намалят риска, да се предпазят или да забавят изявата на заболяването като повлияят рисковите фактори, свързани с начина на живот. Превенцията на захарен диабет тип 2 е основана на три основни момента:

  • здравословно хранене
  • физическа активност
  • поддържане на нормално телесно тегло или редукция на теглото

Препоръките на Международната Диабетна Федерация за здравословно хранене включват прием на:

  1. вода, кафе или чай вместо плодови сокове, сода или други подсладени напитки
  2. поне 3 порции зеленчуци дневно, вкл. зеленолистни зеленчуци
  3. до 3 порции свежи плодове дневно
  4. ядки, суров плод или неподсладено мляко за междинна закуска
  5. ограничаване приема на алкохол до 2 стандартни питиета на ден
  6. бяло месо без тлъстини, птиче месо или морска храна вместо червено месо или преработени месни продукти
  7. фъстъчено масло вместо течен шоколад или конфитюр
  8. пълнозърнест хляб, пълнозърнест ориз или пълнозърнеста  паста вместо бял хляб, бял ориз или паста от бяло брашно
  9. ненаситени мазнини – зехтин, рапично, царевично или слънчогледово олио, вместо наситени мазнини – масло, животинска мас, палмово масло

Малко количество свежи плодове:

¼ -пълнозърнести въглехидрати- хляб или паста, пълнозърнест ориз

¼- нетлъсто месо или риба  

½- зеленчуци, предимно зеленолистни

Приемайте голямо количество вода! Около 30 мл/кг телесно тегло дневно

Международната Диабетна Федерация препоръчва  физическа активност  поне 3 до 5 дни от седмицата в продължение на минимум 30-45 минути.

Редукцията на телесното тегло със 7-10% намалява риска от развитие на захарен диабет при хора, които имат предиабет.

По преценка на лекар е възможно да се включат и медикаменти, които да намалят риска от прогресия на захарния диабет.

В широк смисъл и за цялата популация, не само за хората с повишен риск, превенцията на захарен диабет тип 2 означава възпитание, промоция, обучение и осигуряване на възможности за здравословен начин на живот от най-ранна възраст с ангажиране на семейството, общността, училищната среда, общинските и държавните институции.


Материалът е предназначен да допълни информацията, която получавате от Вашия  лекар и никога не трябва да се смята за персонален медицински съвет. Винаги се консултирайте с Вашия лекар при въпроси за Вашето здраве.

BG-3629/02.2021