Мисълта за физически упражнения може да бъде притеснителна, ако имате рак на белия дроб. Добре разработената програма, обаче, ще Ви помогне да се почувствате по-добре физически и емоционално. Ще се справите по-лесно с лечението, с умората от заболяването и с тежестта на останалите странични ефекти, свързани с лечението.

Консултирайте се с Вашия лекуващ лекар и започнете лека програма от дихателни упражнения, стречинг или аеробни упражнения. Увеличавайте упражненията поетапно, дори ако сте били физически активни преди диагнозата. Консултирайте се с Вашия лекар и помислете за работа с физиотерапевт или специалист по белодробна рехабилитация в безопасна среда.

При рак на белия дроб често е възможно да изпитвате задух или да имате затруднено дишане, което може да Ви попречи да бъдете активни. Ето защо, започнете програмата за физическа активност с дихателни упражнения. Възстановяването на дишането може да помогне за подобряване на издръжливостта, което улеснява изпълнението на ежедневните дейности.

Основно дихателно упражнение е „диафрагмалното дишане през свити устни“. То укрепва диафрагмата, която е мускул между белите дробове и корема, както и коремните мускули. Това позволява повече въздух да се придвижва и излиза от белите дробове с по-малко усилия на  мускулите на гръдния кош. Това упражнение също така ще Ви помогне да регулирате дишането си, ако останете без дъх по време на изпълнението на някаква физическа дейност.

Дишане за релаксация на цялото тяло и ум

Когато сте под силен стрес, обикновено дишането Ви е бързо и повърхностно. За постигане на релаксация целта е да дишате бавно и дълбоко. Осъзнаването на дъха има успокояващ ефект:

Вдишайте за 5 секунди, като напълните гърдите си с въздух. Издишайте от долната част на корема, като го натиснете към гръбнака. Представете си цялото напрежение и стрес, които напускат тялото Ви при всяко издишване.                                                                                        

Аеробни упражнения

Всяко упражнение, което повишава сърдечната честота и дишане се счита за аеробно. Те са от съществено значение за здравето Ви и намаляват умората, която лечението може да причини:

Разходките са един от най-лесните начини за аеробни упражнения. Първоначално, може да имате сили да ходите само няколко минути, но постепенно това ще се промени. Опитайте се да ходите малко по-далеч всеки път. Отделяйте по 15 минути 1 до 3 пъти на ден.              

 Ежедневните аеробни упражнения са подходящ начин да подобрите физическата си форма, защото те укрепват сърцето и подобрява кислородния капацитет.

Физическата Ви форма ще се подобрява поетапно, затова е важно и да увеличавате активността бавно, да си поставяте цели и да се вслушвате в тялото си. Отначало може да се уморявате бързо и тренировките да са кратки. Работете всеки ден за удължаване продължителността на упражненията, търпението и практиката ще Ви се отплатят.

Аеробни упражнения могат да се правят когато Ви е удобно. Упражненията с ниска интензивност, като ходенето, са безопасен начин да започнете – разходете се около дома си, направете почивка и след това повторете разходката. Когато се чувствате по-уверени, опитайте се бавно да увеличавате разстоянието. Това може да се прави по няколко пъти на ден. Бихте могли да използвате крачкомер, за да преброите направените стъпки и постигането на поставените цели.

Стречинг

Редовното разтягане може постепенно да подобри стойката Ви, обхвата на движение и гъвкавостта. Ако сте преминали лъчелечение, тялото Ви може да се чувства особено стегнато.

  • Загрейте цялото тяло за 5 до 10 минути. Например можете да марширувате на място или да използвате стационарен велосипед докато размахвате ръце.
  • Движете се бавно, с контролирани движения. Избягвайте подскачащи движения. Бавните разтягания позволяват на тъканите да се удължават, без да им навредят.
  • Опитайте се да достигнете максималния безболезнен обхват на движение, възможен за Вас. Задръжте разтягането, докато почувствате малко напрежение, но не и болка.

Разтягането увеличава притока на кръв и кислород към мускулите, подобрява мускулната еластичност и помага на тялото да се възстанови. Ежедневните упражнения за разтягане на горната част на тялото разширяват гръдната кухина и увеличават капацитета на белите дробове. Това позволява по-свободно движение на белите дробове и диафрагмата, което насърчава по-дълбокото дишане и помага при задух.

Лекото разтягане на други части на тялото може да подобри обхвата Ви на движение и да намали сковаността на тялото. Това е особено важно след лъчетерапия, която може да причини стягане на мускулите.

Освен това, стречингът може да помогне за подобряване на стойката Ви. Седенето за дълги периоди от време може да доведе до прегърбване, което намалява капацитета на белите дробове. Разтягането също е начин за справяне със стреса и безпокойството от живота с рака на белия дроб.

Важно е да разтягате тялото си редовно, за да можете постепенно да подобрявате и поддържате своя обхват на движение и гъвкавост.


Материалът е предназначен да допълни информацията, която получавате от Вашия  лекар и никога не трябва да се смята за персонален медицински съвет. Винаги се консултирайте с Вашия лекар при въпроси за Вашето здраве.

BG-3371/01.2021