Страничните ефекти от лечението, промените в диетата и липсата на активност са някои от причините, поради които много пациенти с рак губят телесна маса или повишават теглото си по време на лечението. Разговорът с Вашия онколог, диетолог или друг здравен специалист ще Ви помогне за идентифициране на специфичните нужди за Вашето състояние.

При необходимост от намаляване на тегло:

Всеки опит за отслабване трябва да се прави внимателно, за да сте сигурни, че получавате храната и хранителните вещества, от които се нуждаете. Необходимо е да работите с медицинските специалисти, които се грижат за Вас или диетолог. Те ще насочат усилията Ви, така че да поддържате мускулната си маса, като същевременно губите телесни мазнини.

  • Консумирайте предимно храни на растителна основа, включително зеленчуци, плодове, пълнозърнести храни и боб. Тези храни са с високо съдържание на хранителни вещества и Ви помагат да се чувствате сити, но са с ниско съдържание на калории и мазнини.
  • Приемайте некалорични напитки и предимно вода, освен ако лекуващият лекар или диетологът не е препоръчал друго.
  • Уверете се, че размерите на порциите са подходящи за Вас. Ако нивото Ви на активност е спаднало, опитайте да се храните с по-малки порции, за да видите дали гладът Ви се задоволява с по-малко.
  • Преодолявайте умората, депресията, стреса и скуката по начин, който не включва хранене. Спете, почивайте с приятна книга или филм, вместо да се храните, когато сте уморени.
  • Дори малкото физическо натоварване може да има голямо значение, така че следвайте съветите на Вашия лекар относно това кога и как можете да бъдете активни.
  • Не разчитайте на хранителни добавки за отслабване поради потенциалното взаимодействие с лечението и лекарствата. Консултирайте се с лекар за всякакви добавки, които обмисляте да приемате.

При необходимост да повишите теглото си

При нужда да повишите теглото си трябва да консумирате храни и хранителни вещества, които ще увеличат калорийния прием и ще Ви позволят да увеличите килограмите си постепенно:

  • авокадо;
  • сушени плодове (стафиди, сушени кайсии, сушени боровинки);
  • ядки, семена и ядково масло;
  • пълнозърнести бисквити със сирене;
  • висококалорични зърнени храни (като овесени ядки, мюсли или пълнозърнести опции);
  • здравословни масла (като зехтин) за пържене;
  • 100% плодови сокове.

Приемайте напитки след хранене, вместо по време на хранене. Това може да остави повече място за по-калорична храна по време на хранене. Ако се чувствате добре, добавете силова тренировка към рутинната си. Това упражнение ще Ви помогне да възвърнете мускулната си маса.


Материалът е предназначен да допълни информацията, която получавате от Вашия  лекар и никога не трябва да се смята за персонален медицински съвет. Винаги се консултирайте с Вашия лекар при въпроси за Вашето здраве.

BG-3371/01.2021